Made in China. Mīti par ķīniešu kvalitāti. Vai ir vērts pirkt ķīniešu preces?
Vai ir vērts pirkt ķīniešu preces?
Diemžēl, Latvijas iedzīvotāju vidū neuzticēšanās Ķīnas ražotājiem joprojām ir ļoti stipra. Šo mītu atbalsta arī daži pārdevēji, kuri mudina pircējus dārgi pārmaksāt par zīmoliem.
Tas ir saistīts ar to, ka XX gadsimta 90. gados uz pirms tam tukšajiem plauktiem pēkšņi parādījās lētas preces no Ķīnas, un tās nemitīgi bojājās, lūza, deva nekvalitatīvu skaņu vai attēlu. Tajā laikā ķīniešu produkcijas galvenā vērtība bija tās zemā cena.
Tomēr jau līdz 2008. gadam Ķīnai izdevās kļūt par pasaules vadošo patēriņa preču eksportētāju, apsteidzot pēc šiem rādītājiem Eiropas Savienības valstis. Ražošanas iekārtas, sadzīves tehnika, apģērbi un apavi ar uzrakstu “Made in China” kļuva par pasaules lielveikalu plauktu pastāvīgiem iemītniekiem.
Vienlaikus pazīstamākās korporācijas pārcēla savas ražotnes uz Ķīnu. Uz apģērbu birkām un sadzīves ierīču etiķetēm parādījās uzraksti “Designed in Germany”, “Made for Adidas”. Lai sakārtotu preču izcelsmes marķēšanu, ES pieņēma regulu par nepieciešamību norādīt pilnu un patiesu informāciju par ražošanas vietu. Šādā veidā marķējums “Made in China” parādījās uz zīmolu precēm jau spiediena rezultātā. Tomēr pasaules ražotājiem nebija pienākums pakļauties Eiropas regulām un, piemēram, uz Amerikas kompānijas Apple produkcijas joprojām raksta ”Designed in California. Manufactured in China”.
Šodienas Ķīna ir mūsdienīgas rūpniecības centrs. Tieši šeit koncentrējas vairāk nekā puse visu ASV un Eiropas ražošanas resursu.
Ķīniešu kvalitāte vairs nav tā vārdkopa, kas mūsdienās jāliek pēdiņās. Gluži pretēji – pašlaik "ķīniešu" nozīmē reālu kvalitāti. Vairāk nekā trešdaļa visas pasaules augsti intelektuālās elektronikas jau otro desmitgadi pēc kārtas tiek eksportēta no Ķīnas.
Turklāt, šodien pasaules tirgū parādījušies tīri ķīniešu preču zīmoli, kas sekmīgi konkurē ar pazīstamajiem brendiem – Lenovo, Xiaomi, Asus, Haier, Zealot. Cita tendence rāda, ka ķīniešu uzņēmēju agrāk pārpirktie pasaules brendi, tādi kā, piemēram, automašīnu ražotājs Hummer, šodien tiek pilnībā ražoti Ķīnā.
Eiropa jau sen pārstājusi būt lielākā preču piegādātāja.
Tādas vārdkopas kā “Austrijas kvalitāte” gudru cilvēku vidū jau ir kļuvušas par tādu pašu atavismu, kā “čehu santehnika” vai “somu tapetes”, jo visiem ir zināms, ka vairums pasaules uzņēmumu ir pārcēluši savas ražotnes uz Ķīnu.
Nedzīvojiet pēc mītiem, domājiet par šodienu!